Regionhälsans beteendevetare lär under denna halvdagsutbildning ut kommunikationsstrategier som är användbara i alla svåra samtal. Hjälpsam kommunikation kan förebygga konflikter på arbetsplatsen. Du som chef kan vara en god förebild.
Innehåll i kursen
Kommunikation
- Vad är kommunikation?
- Hjälpsamma och försvårande faktorer
- Frågeteknik
- Aktivt lyssnande
- Övningar
Svåra samtal
- Exempel på svåra situationer
- När skall jag avstå samtalet?
- Förberedelser inför det svåra samtalet
- Genomföra det svåra samtalet, hjälpsamma strategier
- Övning
Syfte och mål
Syfte: Ge verktyg till chefer för att känna ökad trygghet vid svåra samtal
Mål:
- Få ökad kunskap kring kommunikation.
- Få ökad kunskap om frågeteknik.
- Få ökad kunskap om vikten av att kunna lyssna aktivt
- Förstå teori och metod för svåra samtal
- Få öva sig i att genomföra ett svårt samtal.
Arrangör: Regionhälsan
Målgrupp: Förtsa linjens chefer med anställning inom Region Örebro län samt kommunerna Laxå, Lekeberg, Lindesberg, Kumla, Hallsberg, Ljusnarsberg, Nora och Örebro
Tidsåtgång: 4 timmar
Plats: Genomförs i konferensrum inom Region Örebro län, se respektive kursdatum.
Kostnad: 2 timmar per deltagare avräknas enligt avtalet med Regionhälsan
Frågor om kursen: aino.husa@regionorebrolan.se
Frågor om anmälan: helena.ounapuu@regionorebrolan.se, 019-6026581